It’s a Jungle Out There

Union Jack
Dannebrog

It’s a Jungle Out There

Show full item record

Title: It’s a Jungle Out There
A consumer behaviour oriented master’s thesis on how restaurant owners can utilise online discount concepts properly
Author: Skotte, Ketil Schjorterich
Abstract: Denne kandidatafhandling undersøger, hvordan restauranter og caféer bedst kan benytte de såkaldte online rabatkoncepter. Er nogle koncepter eller sites bedre end andre? Er der forskel alt efter, hvilken type restaurant der er tale om? Og kan det i virkeligheden bedre svare sig at håndtere promoveringen selv? Igennem de sidste to år har online rabatkoncepter vundet kraftigt frem her i Danmark og København. Det hele startede med den amerikanske virksomhed Groupon, der blev lanceret i Chicago i november 2008. På denne tid var finanskrisen lige brudt ud, og de amerikanske forbrugere tog Groupons blanding af kuponer og internettet til sig med det samme og var med til at gøre virksomheden til verdens hurtigst voksende. Groupon kan kategoriseres som et såkaldt dagens deal site, der dagligt sælger kuponer til forskellige produkter og services til halv pris. Herhjemme gik der ikke lang tid før konceptet blev kopieret med stor succes af Downtown.dk. Siden har denne type koncepter vundet frem i stor stil på det danske marked, og i dag er der mere end 25 forskellige dagens deal sider. Det er dog ikke den eneste form for online rabatkoncept. Kortklubber og last-minute booking sites giver også forbrugerne mulighed for at spare penge. En af de brancher, der har benyttet sig meget af koncepterne, men som samtidig forholder sig ganske kritisk til dem, er restaurationsbranchen. Kritikpunkterne går på, at priserne bliver sænket til et uholdbart lavt niveau, og at koncepterne er med til at kannibalisere branchen. Er det virkelig tilfældet? Gennem primær og sekundær empiri samt relevante teorier og tekster forsøger denne kandidatafhandling at komme til bunds i emnet. Første del er en introduktion til emnet. Problemformuleringen klargøres, afhandlingens afgrænsning defineres, og læseren bliver introduceret til de forskellige online rabatkoncepter, til Groupon, der var starten på disse koncepter og til traditionelle rabatkuponer, der inspirerede Groupon. Anden del gennemgår den mest relevante teori, forklarer og bruger Howard og Sheths A Theory of Buyer Behavior (1969) i praksis og gennemgår den research, der tidligere er foretaget inden for afhandlingens emneområde. Den særligt interessante teori er Dodson et al.’s tekst om Economic Utility Theory og Self Perception Theory (1978), Wathieu et al.’s tekst om blandt andet Price Salience Theory (2004) og Gupta and Cooper’s tekst om Discounting of Discounts (1992). Alle tekster spiller en central rolle i forhold til at forklare forbrugeres forhold til og opførsel over for rabatter. I kapitlet kommer det blandt andet frem, at rabatter skader dyre brands’ image og omsætning på lang sigt, i højere grad end tilfældet er med billige brands, og at deal sites’nes 50 procent rabat sandsynligvis er unødvendig høj i forhold til at få forbrugere til at ændre købsadfærd. Howard og Sheths model bliver brugt i samspil med empiri omhandlende to købssituationer med den konklusion, at modellen har brugbare elementer med henblik på strukturering af interview. Til sidst gennemgås den tidligere research, som består af amerikansk research om Groupon, dansk research om Downtown.dk og sitets kunder, dansk research om Restaurant 2 Night og sitets kunder og en undersøgelse om de danske restauratørers tilfredshed med deal sites. Researchen maler et meget uskønt billede af deal sites’ne og deres kunder. I tredje del gennemgås og analyseres resultaterne af denne forfatters dybdeinterview med brugere af online rabatkoncepter samt restauratører. Analysen af førstnævnte viser blandt andet, at næsten alle respondenter har haft dårlige oplevelser gennem deal sites samt, at de sjældent vender tilbage som ”normale” kunder. I analysen af sidstnævnte bliver det tydeligt, at restauratørerne ser deal kunder som værende dårlige kunder, og at de foretrækker de kunder, der bliver sendt fra Restaurant 2 Night. Kandidatafhandlingens fjerde og sidste del opsummerer og konkluderer på de første tre dele. Her bliver også givet anbefalinger til restauratørerne og foreslået emner, der kan undersøges yderligere i fremtiden. Restauranter i middel til topklasse bliver anbefalet helt at undgå deal sites og i stedet satse på nogle af de mindre brandskadende sites som for eksempel Early Bird eller Eat Card, mens billige steder kun anbefales at benytte sig af deal sites, hvis de stadig kan profitere på det på kort sigt og ikke bliver nødt til at slække på kvalitet eller service. Til sidst opfordres restauratører til at stå sammen for at kunne forhandle sig frem til bedre ordninger og ikke blive trynet af rabatkoncepterne.
URI: http://hdl.handle.net/10417/3413
Date: 2012-12-10
Pages: 86 s.
Files Size Format View
Deal sidernes tilbud marts 2012.xlsx 11.39Kb Microsoft Excel 2007 View/Open
Interview med Laura til modellen.docx 12.01Kb Microsoft Word 2007 View/Open
Interview med restauratører.docx 16.83Kb Microsoft Word 2007 View/Open
ketil_schjorterich_skotte.pdf 517.4Kb PDF View/Open
Output.spv 36.65Kb Unknown View/Open
Praktikopgave-færdig version.docx 765.2Kb Microsoft Word 2007 View/Open
Transkr Ana Luna.docx 16.65Kb Microsoft Word 2007 View/Open
Transkr Jens Kristian.docx 15.66Kb Microsoft Word 2007 View/Open
Transkr kristine tidemand.docx 17.36Kb Microsoft Word 2007 View/Open
Transkr Lindis Oma.docx 18.46Kb Microsoft Word 2007 View/Open
Transkr lone work.docx 16.31Kb Microsoft Word 2007 View/Open
Transkr Maria Work.docx 16.92Kb Microsoft Word 2007 View/Open
transkr Søren Skov.docx 17.34Kb Microsoft Word 2007 View/Open
Transkr Trine Sonne.docx 17.83Kb Microsoft Word 2007 View/Open
transk Vibeke Hammond.docx 14.74Kb Microsoft Word 2007 View/Open
Uddrag af Interview med Christian Hartmann.docx 12.57Kb Microsoft Word 2007 View/Open

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record