”Liking” Facebook Company Pages is equal Online Consumerism?

Union Jack
Dannebrog

”Liking” Facebook Company Pages is equal Online Consumerism?

Show full item record

Title: ”Liking” Facebook Company Pages is equal Online Consumerism?
A Study on the Connection between “Liking” Company Pages and Online Shopping
Author: Valentin Pedersen, Isabell
Abstract: De sociale medier er blevet en stor del af danskernes liv, og især Facebook er blevet ”hverdagskost”. Der er mange som bruger mediet til at holde kontakten vedlige hos venner, bekendte og familier både nationalt og internationalt. Derudover er Facebook ikke kun blevet et kommunikationsmiddel, det er også blevet et værktøj til at øge ens eget brand samt organisationer og virksomheders brand image. Ved hjælp af nogle features som Facebook tilbyder, såsom ”Synes godt om” knappen, er det blevet muligt for alle og enhver at få noget omtale samt vise på en mere udadvendt og måske professionel måde hvem man er som person. Der er nogen som vil mene, at Facebook er et værktøj i sig selv som hjælper virksomheder med at promovere deres brand image og produkter på en mere moderne måde. Derudover ved hjælp af Facebook er det også muligt for virksomhederne at nå ud til mange flere kunder end gennem traditionel markedsføring. Endvidere hjælper Facebook brugerne også andre personer, organisationer og virksomheder med at få omtale, hvad enten det er gennem deling af artikler hvori de bliver nævnt, deling af produkter, eller ved at ”Synes godt om” dem hvor deres eget netværk kan se hvem de støtter eller bare godt kan lide generelt. Desuden vil der menes, at gennem ”Virksomhedsprofiler” på Facebook, er det også blevet nemmere at købe over internettet. På disse ”Virksomhedsprofiler” er det muligt for forbrugerne at følge med i samt at få hurtigere besked om opdateringer af produkter på markedet, specielle tilbud og events, såsom åbning af nye butikker. Forbrugerne har også mulighed for at kommunikere med de ansatte hvis der skulle være opstået et problem med en vare eller der er noget galt med hjemmesiden osv. Det er dog stadig et forholdsvist nyt fænomen og derfor også lidt usikkert fra forbrugernes side, at det er blevet muligt at kunne komme i den specifikke virksomheds webshop via Facebook. Formålet med dette speciale er derfor at undersøge om der findes en sammenhæng mellem brugen af ”Synes godt om” knappen og shopping på internettet. Derudover vil der gennem specialet være nogle forskningsspørgsmål som vil forsøges besvaret, der drejer sig om hvorledes aktiv involvering på Facebook kan have indflydelse på andres beslutninger og hvordan ”Virksomhedsprofiler” på Facebook har indflydelse på købsadfærden på internettet. Endvidere bliver der gennem en kvantitativ undersøgelse stillet en hypotese: dem som ”Synes godt om” virksomheder på Facebook har en større tendens til at købe over internettet end dem som ikke gør brug af knappen. Gennem sekundær litteratur bliver der gennemgået teori og akademiske artikler. Teorier som ser på forbrugeradfærd og –behov, motivation og branding. Akademiske artikler som uddyber og undersøger emner såsom motivation og indflydelse af forskellige kilder på Facebook, købsadfærd, samt engagement på Facebook og vigtigheden deraf. På baggrund af de sekundære og primære data kunne det konstateres, at der var en form for, men ikke en ligefrem, sammenhæng mellem ”Virksomhedsprofiler” på Facebook og shopping på internettet. Disse Facebook sider blev mest brugt til informationssøgning om eventuelle produkter, men også til at kunne vise og promovere hvem man er som individ. Det blev også vist, at man søger ikke kun inspiration hos ”Virksomhedsprofilerne”, men også stadigvæk fra andre medier og kilder. Det har også været muligt på baggrund af undersøgelsens resultater at kunne fremlægge hvilken indflydelse brugen af ”Synes godt om” knappen og ”Virksomhedsprofiler” på Facebook har på købsadfærden på internettet. Dette speciale kan hjælpe virksomheder med at få et indblik i hvordan de enten kan gøre deres Facebook side bedre eller videreudvikle således, at der bliver en klar linje mellem deres hjemmeside og Facebook side – i håb om at øge salget og kapaciteten.
URI: http://hdl.handle.net/10417/4272
Date: 2014-01-29
Pages: 96 s.
Files Size Format View
isabell_valentin_pedersen.pdf 2.508Mb PDF View/Open

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record