Abstract:
|
Denne specialafhandling i HD Supply Chain Management er et casestudie baseret på 5 delvist
strukturerede interviews afholdt med 5 forskellige virksomheder. Virksomhederne er udvalgt
som værende repræsentative. Udvælgelsen er sket i samarbejde med ledelsen af
casevirksomheden.
Som case er valgt de 2 key-account afdelinger i henholdsvis Brøndby og Odense.
Afdelingerne har fælles struktur og ledelse og betragtes derfor i den sammenhæng som en
samlet enhed.
Formålet med undersøgelsen har været ønsket om at undersøge den nuværende finanskrise på
virkning af relationer mellem transportkøberne og case virksomheden. Case virksomheden
har siden efteråret 2008 haft fornemmelsen af en radikal ændring i kundernes tilgang til
virksomheden.
Undersøgelsen bygger på elementer fra netværks- og transaktionsomkostningsteorierne. Den
indledende opfattelse byggede på, at kunderne havde foretaget et strategiskifte fra en
netværks- til en mere transaktionsomkostningsorienteret tilgang til transportmarkedet.
Til beskrivelse af dette skifte er opstillet en simplificeret model, der kombinerer de
grundlæggende elementer fra transaktionsomkostnings- og netværksteorien. Disse elementer
sammenstilles med Exit-Voice modellen i et koordinatsystem.
Modellen anvendes både til visualisering af ændringerne den nuværende situation og som
basis for anbefalingen om segmentering til modtræk til ændringerne.
Anbefaling til casevirksomheden er baseret på en segmentering af kunderne. Der opstilles
forslag til forskellige niveauer af service til de forskellige kunders tilgang og behov.
Anbefalingerne vedrører både anvendelse af eksisterende redskaber samt behovet for
udvikling af nye.
Konklusionen på undersøgelsen har vist at, transportkøberne ikke har mistet den generelle
tillid til case virksomheden, men at der er sket en ændring i tilliden til raterne.
Der er stor forskel på den enkelte respondenters svar og forventninger til fremtiden, men
priser og rateniveau har for alles vedkommende fået en fremtrædende fokus. Variationen
gælder derfor primært den måde som respondenterne viser deres omkostningsfokus på.
Den vigende tillid til rateniveauet gør at respondenterne forventer, at de fremtidige
transportaftaler bliver af kortere varighed en de nuværende, men at den grundlæggende vilje
til informationsdeling ikke er påvirket. |